
11. איך לבנות אמונים אפקטיביים שיובילו למטרה הרצויה?
אביא פה שישה טיפים שיעזרו לנו לבנות אימוני נגינה אפקטיביים ולהגיע למטרה הרצויה,במהירות!
במהלך שנות הפרקטיקה הרבות שלי כגיטריסט ,יצרתי הרגלי אימונים קבועים, בדומה לספורטאי שמלטש את ביצועיו. ברצוני לחלוק אתכם כמה תובנות והצעות אליהם הגעתי, במהלך השנים. מקווה שהטיפים האלו יהיו שימושיים לכול הקורא.
1. תקבעו לעצמכם מטרות ארוכות טווח וקצרות טווח: קחו עט ודף ותרשמו מה הן המטרות רחוקות הטווח שלכם המוגדרות בזמנים, לדוגמה: אני מקצה לעצמי שנה אחת ללמידת בלוז שבסופה אני אתמצא בסגנון, אאלתר בלוז חופשי, אקים להקת בלוז ואעשה שמח לאנשים שיבואו לראות את ההופעות של ההרכב שלי.
מטרות קצרות טווח: מה אני צריך לעשות בשביל שהמטרה הארוכה תתממש, לדוגמה: תכנון לוח אימונים שבועי המוקצה בזמנים שיעקוף את כל הנושאים בלמידת בלוז, לדוגמה: ליווי, מקצבים, סולואים, אלתור בלוז במקביל לפלייבק, טכניקות נגינה וכדומה.
ללכת למפגשי הג׳אמים בהם מנגנים בלוז, למצוא אנשים עם מטרות זהות.
2. תכננו את זמני האימון. אימון ארוך אימון קצר: לא לכל אחד יש את הפריבילגיה להתאמן שעות על גבי שעות כשבחיינו יש עוד התחייבויות כמו עבודה, משפחה, ועוד אלף עיסוקים שצצים במהלך השבוע. תחשבו כמה זמן ביום אתם יכולים להקצות לאימוני נגינה ולפי זה תבנו את לוח האימונים היומי שלכם שיתפרס לאורך השבוע, לדוגמה: יש לי שלוש שעות פנויות ביום, מתוכם שעה וחצי בבוקר ושעה וחצי בערב. אוקיי, בבוקר אני אעשה: ליווי בלוז= 25 ד׳, מקצבי בלוז= 25 ד׳, לימוד סולו= 30 ד׳.
בערב: אלתור בלוז על פלייבק= 25 ד׳, טכניקות נגינה= 30 ד׳, לימוד תאוריה= 25 ד׳.
תאתרו את השעות בהן אתם יותר אנרגטיים ופעילים ושימו בשעות האלה את הנושאים הפחות אהובים עליכם, בכך יהיה לכם יותר אנרגיה להשתלט עליהם.
חשוב להקפיד על האימון הנקבע,לפחות שלושה אימונים בשבוע.
עוד שיטה טובה לפריסת אימוניכם לאורך השבוע היא: בניית אימון ארוך וקצר. אם לוח השעות שלכם גמיש ומשתנה מדי יום תכננו שתי תוכניות של אימונים, אימון ארוך: ליווי= 25ד׳, מקצב25ד׳, לימוד סולו=25ד׳, אלתור במקביל לפלייבק= 25 ד׳. טכניקת נגינה= 25 ד׳. לימוד תאוריה= 25 ד'.
אימון קצר: תקציבו רבע שעה על כל נושא,בהתאם לזמן שנמצא ברשותכם באותו היום, תבחרו באיזה שיטה תתאמנו בהתאם לזמן שברשותכם. חשוב מאוד שתתעסקו אך ורק בעניין המוגדר במסגרת הזמן שהקצבתם לאותו נושא... רצוי אפילו להתאמן עם סטופר שמודד לכם את הזמן ובכך מגביל את זמן התרגול. תעשו הפסקה של כמה דקות ותעברו לנושא הבא, גם אם לא הספקתם לסיים את הנושא שהיה לפניו. יום למחרת תמשיכו מאיפה שהפסקתם בכל נושא.
בכל תחילת שבוע תכניסו שינוים קלים באימוניכם יכול להיות שתוסיפו נושאים, שנו את שעות אימוניכם או הורידו נושאים שתורגלו כבר…
3. אנחנו שבויים של ההרגלים שלנו: אל תתרגלו להתאמן בצורה עיוורת כי ככה המורה אמר או שקראתם מדריך כלשהו באינטרנט. כולנו שונים בהשקפתינו, מה שמתאים לאחד לאו דווקא יתאים לשני.
כל פעם שאתם מתרגלים תרגיל מסוים שדורש ממכם השקעה של זמן לטווח ארוך, תשאלו את עצמכם את השאלות הבאות: איך התרגיל יתרום להתקדמות שלי כמוזיקאי...? איך אני יכול לשלב את הנלמד בנגינה שלי? האם הנגינה שלי תהיה יותר יפה ומודעת לאחר השליטה שלי על התרגיל? האם אני מרגיש שהתרגיל מתחרז טוב עם הטעם המוזיקלי שלי ויוצר בי הרמוניה מסוימת...?
4. אינטגרציה של החומר הנלמד: כמה פעמים למדתם סולואים, תרגילים טכניים שלאחר לימודם לא היו משתקפים בנגינתכם והיו נעלמים ללא זכר? לפי ניסיוני,נוטה לחשוב שדי הרבה.
מעבר ללימוד טכני של הדברים החדשים, חשוב מאוד לדעת לשלב את הנלמד בנגינתינו. לדוגמה: למדתם סולו בעל פה וניגנתם אותו עם הפלייבק, לאחר מכן תשירו את כל הסולו, במקביל לנגינה, בקצב איתי כך שיהיה הכי מדויק, תוציאו מהסולו את הפראזות שהכי אהבתם, תרגלו את הפראזות בסולמות שונים, נגנו את הפראזות במקביל לפלייבקים השונים במקצבם, לדוגמה: מקצב פאנק, מקצב שאפל, מקצב הרד רוק וכדומה. נסו לשנות את ההדגשים של הפראזות בכך שפעם אחת תנגנו את הפראזה על הפעמה ובפעם שניה מחוצה לה (און ביט ואוף ביט
5. צאו לג׳מים: מפגשי ג׳מים הם באמת פלטפורמה טובה להכרת מוזיקאים חדשים ולאפשרות ביטוי,״וללא גבולות מוגדרים״. מפגשים מסוג זה נותנים לנו אינדיקציה טובה לרמת ההבנה בשיח המוזיקלי עם אנשים אחרים. מעבר לדברים שציינתי זו גם הזדמנות טובה לנגן, לראות ולשמוע מוזיקאים ברמה יותר גבוהה מכם וללמוד עוד משהו שלא ידעתם.
6. התייעצו עם מורה המתמחה בסגנון מוזיקה הרצוי לכם על מנת שההתקדמות שלכם תהיה אפקטיבית וממוקדת יותר. אם אתם רק בתחילת הדרך מומלץ לקחת שיעורים לאורך תקופה…
לייעוץ והכוונה צרו קשר כעת.
