
12. מספר דיברות שכדאי לדעת לכל מוזיקאי המגיע לג'אם סיישן
מספר דיברות שכדאי לדעת לכל מוזיקאי, המגיע למפגשי נגינה ״ספונטניים״, המכונים ״ג׳אמ סיישן״, ללא חזרות מקדימות. יש מחלול דברים שיעזרו לנו להשתלב במרחב הפתוח הזה. בחלקינו הגדול, בקרב המוזיקאים, הנאמר בפוסט זה יהיה כמובן מהלב. הפוסט נועד למוזיקאים שעדיין לא חרשו את במות הג׳אמים ויכול להיות שנגן מנוסה גם ימצא פה חומר שימושי למחשבה.
בחלקו הגדול מהכתוב לוויתי מ (jam session etiquette bu Grant "king" Koerller ) במקביל להבחנות אישיות. מקווה שיהיה שימושי לכם. נתחיל.
-
אל תהיו סולנים חסרי גבולות. תגידו את מה שיש לכם להגיד בכמה קורוסים של סולו. תרגישו את הזמן הנכון, מתי צריך לנגן.
-
תדעו מתי כדאי להשתחרר וליהנות מהנגינה של המשתתפים אחרים.
-
תזכרו על הבלאנס של ווליום וקשב לשאר הנגנים במהלך הנגינה.
-
אם על הבמה יש הרבה כלים הרמוניים, לא מומלץ בבת אחת לנגן בכל הכלים את הנושא של הקטע. אם מישהו כבר מנגן את הנושא ואחר מנגן את הליווי, תמצעו מקום להדגשת הרמוניה בצלילי האקורדים או שימוש במרוחים הקשורים לסולם של הקטע. בכך לא תעמיסו על הביצוע ותיצרו עניין.
-
תנו יותר תשומת לב לגרוב וליפיוף הרמוני של הביצוע לאחר מכן רק הסולו.
-
אל תגידו מה לעשות למארגן הג׳אם, זה ג׳אם שהוא אירגן .לא אתם. יש לכם תמיד אפשרות לארגן ג׳אם משלכם.
-
אל תתעקשו לנגן כל הלילה, נגנו כמה קטעים ותפנו מקום לאחרים מי שעוד לא ניגן.
-
אל תעבירו ביקורת על נגן בזמן נגינה משותפת. אם יש לכם מה להעיר לאותו הנגן תגידו את זה בזמן ההפסקה.
-
כדאי מאוד שתדעו לנגן כמה קטעים הקשורים לאופי של הג׳אם.
-
אל תשפטו את הקטעים שמנגנים אחרים. לא אהבתם את המנוגן, תשתחררו, לכו לשתות משהו.
-
אל תנגנו תפקידים מובילים במקביל לשירה. ניתן למלא את הרווחים בין המשפטים של הזמר אם זה נעשה בטוב טעם.
-
בנגינת הסולו אל תשפכו בקורוס הראשון ישר את כל מה שאתם יודעים, תנצלו את המרחב המוזיקלי, תנסו לבנות התפתחות של הנגינה שלכם.
-
תהיו בוגרים. ג׳אמסיישן מקורו בשוויון בין כל המוזיקאים, מבלי הבדל ביכולות של כל אחד. הדיבור הוא על כבוד הדדי ולא תחרות על הישרדות.
-
אם מוזיקאי שלפניכם ניגן סולו בלוז באורך שמונה קורוסים, אל תנסו לעקוף אותו ולנגן יותר אם אין לכם את היכולת.
-
תדברו באותה ״שפה מוזיקלית״ בזמן הנגינה. אל תתייחסו למוזיקה לפי עקרון: ״יש את הדעה שלי ואז כל השאר״
-
לקראת סוף הקטע המנוגן שימו לב לבסיסט ולמתופף, בשביל להבין מה תהיה הסיומת. תהיה זאת עצירה משותפת או שהמתופף יעשה מעבר מסיים.
-
תהיו תמיד קשובים אחד לשני , הדליקו את כל הרדרים השמיעתיים שלכם ותנו בראש אך שרק אתם יכולים, כמובן בתזמון נכון.
לייעוץ והכוונה צרו קשר כעת.
